Versjon: 0.03
Dato: 01.04.2018
Som en idrettsorganisasjon er BI Athletics (BIA) til enhver tid underlagt Norges Idrettsforbund og deres lover og regler. I dokumenthierarkiet er Lov for BI Athletics det øverste dokumentet, etterfulgt av Code of Conduct.. Det er viktig at dette dokumentet ses i sammenheng med de spesifiserte retningslinjene der det er hensiktsmessig.
1. Kjerneverdier
- I BIA jobber vi kontinuerlig for å skape et godt samhold og sunne idrettsverdier for våre medlemmer.
- Vi jobber for å kunne tilby både lavterskeltilbud for studenter som vil drive med fysisk aktivitet, samt tilby konkurranseidrett hvor studentene kan prestere på et høyere nivå.
- Alkohol og idrett hører ikke sammen. Medlemmer oppfordres til et sunt forhold til alkohol i sosiale sammenhenger.
2. Kommunikasjon
- Som ansvarlig i BIA er det viktig at man til enhver tid oppfører seg profesjonelt, og omtaler idrettslaget på en positiv måte. Dette skal gjenspeiles i all kommunikasjon knyttet til intern og ekstern kommunikasjon, på alle relevante plattformer.
- Det er nulltoleranse for mobbing og negativ omtale av enkeltpersoner, idrettsgrupper eller andre aktører knyttet til idrettslaget.
- I sosiale medier skal det promoteres sunne idrettsverdier. Som et idrettslag er det viktig at idretten står i fokus når det produseres innhold. Alkohol skal aldri være i fokus.
3.Økonomi
- Gruppene i BIA skal til enhver tid ha en sunn økonomi, og gruppene skal alltid ha et positivt resultat (inkludert underskuddsgaranti og internstøtte fra BIA).
- Gruppestyrene må alltid forholde seg til vedtatt budsjett og beslutninger tatt av Administrasjonen og Hovedstyret.
- Økonomiansvarlige i gruppestyrene i BIA plikter å alltid forholde seg til de enhver tid gjeldende økonomiske retningslinjer.
- I BIA skal alltid prinsippet om armlengdes avstand følges, dvs at avtaler med BIA ikke skal gis til personer med nære relasjoner til beslutningstaker, uten at man kan dokumentere at det er det beste og rimeligste tilbudet. Ved avtaler med nære relasjoner til beslutningstaker skal det alltid hentes inn minimum to tilbud fra tilsvarende leverandører.
- BIA skal aldri dekke kostnader til alkohol.
4. Markedsføring og kontakt med næringslivet
- Gruppestyrene har ikke signaturrett, og skal aldri inngå avtaler med eksterne parter på egenhånd. Kontakt med næringslivet skal gå igjennom markedsansvarlig i Administrasjonen.
- Markedsføringen i BIA skal være relevant for våre verdier som idrettslag, og være forbeholdt sportslige aktiviteter.
- Vi skal skape gode samarbeidsavtaler med aktører i næringslivet, for å kunne gi våre medlemmer et best mulig tilbud.